Dubai Al Maktoum Airport (DWC) // transport naar centrum, metro, taxi

Al Maktoum Airport, vroeger ook wel Dubai World Central Airport genoemd (IATA airport code: DWC), is een vliegveld dat in Jebel Ali ligt, wat weer zo’n 37 kilometer ten zuidwesten van de stad Dubai ligt. Het vliegveld is erg nieuw, het opende op 27 juni 2010 en het ligt in het hart van Dubai World Central, het geplande logistieke/commerciële complex. Met Al Maktoum Airport wil Dubai het grootste vliegveld ter wereld maken met een capaciteit van 160 tot 260 miljoen passagiers per jaar. Op dit moment heeft TUI Airlines Netherlands een verbinding met Al Maktoum Airport, welke buiten het hoogseizoen wordt onderhouden. Op dit moment hebben ook bekende vliegtuigmaatschappijen zoals Condor, Finnair, Flydubai, Qatar, Thomson Airways en Wizz Air verbindingen met de luchthaven.

Transport van Al Maktoum Airport naar centrum van Dubai

Op dit moment is het vliegveld alleen nog maar te bereiken met of eigen vervoer, of de bus, of de taxi. Er wordt gebouwd aan de metro. Door de komst van de World Expo 2020 wordt verwacht dat er voor die tijd een eigen metrostation is waardoor je binnen 30 minuten in het centrum van Dubai kunt zijn. Voorlopig is er echter alleen nog maar een busstation waarbij bus F55 naar het Ibn Battuta Metro Station (vlakbij de palmeilanden, in het zuiden van de stad Dubai) rijdt. Het zal zo’n drie kwartier duren. Vanaf hier kun je eventueel verder richting het centrum met andere bussen. Wil je met de taxi? Dat zal niet heel duur worden; reken op zo’n €30-€35 en een reistijd van zo’n 40 minuten. Je kunt ook voor een huurauto kiezen: Europcar, Hertz, Avis en Sixt bieden de diensten aan.

Al Maktoum beschikt op dit moment nog maar over 1 terminal. Het is een hele rustige luchthaven met 900.000 passagiers in 2017. Op de landings en taxibanen is het echter wel druk; het vliegveld is al een groot vliegveld voor luchtvracht. De capaciteit is echter 26 miljoen passagiers en spoedig zal Flydubai alle activiteiten overzetten van Dubai International naar Al Maktoum waardoor het flink zal gaan groeien. Emirates is gepland om in 2025 alles te verhuizen.

Ambitieuze plannen

De plannen zijn erg ambitieus. Het vliegveld moet uiteindelijk vijf parallelle landingsbanen krijgen, met een groot passagierscomplex in het midden. Het vliegveld krijgt in totaal drie passagiersterminals waarvan er 1 helemaal voor vliegtuigmaatschappij Emirates zal worden, de tweede voor prijsvechters en de derde voor ‘andere maatschappijen’. Er komen ook hotels, winkelcentra en faciliteiten voor vliegtuigonderhoud.

Het vliegveld zal gelinkt worden aan het huidige Dubai International Airport (DXB) met een hogesnelheidslijn, aangesloten worden op de Dubai Metro en aangesloten worden op een nog te bouwen Dubai World Central light railway. Dubai verwacht een zodanige stijging van vliegverkeer dat Al Maktoum Airport de spil in het web van verkeer tussen Azië, Afrika, Europa en de Pacific moet worden. Rond het vliegveld moet een groot complex gebouwd worden (Dubai World Central) met onder andere een groot commercieel district, woonwijken en hotels. Op dit moment wordt er flink gebouwd aan wat een heuse stad begint te lijken. Ook wordt er een parkeerplaats bij het vliegveld gebouwd met in totaal meer dan 100.000 plekken om de auto’s van de werknemers en toeristen te kunnen plaatsen.

Kaart in het midden plaatsen
Verkeer knop
Fietsend
Transit